Okno programu
Uruchom Excela.
Po uruchomieniu programu tworzony jest nowy plik zwany zeszytem. Składa się on z arkuszy (domyślnie jednego, w starszych wersjach Excela trzech) do wprowadzania danych. Każdy arkusz to tabela złożona z ponumerowanych wierszy i oznaczonych angielskimi literami kolumn. Po wyczerpaniu alfabetu następują nazwy dwu- i trzyliterowe: AA, AB, itd. Pozwala to określić adres każdej komórki arkusza przez wskazanie jej kolumny i wiersza np. A1, J23, CC345. Wielkość liter w nazwach kolumn nie ma znaczenia, ale zwyczajowo piszemy je wielkimi literami. Komórka to podstawowa jednostka danych w Excelu. Aby cokolwiek zrobić z danymi trzeba je najpierw wprowadzić do komórek.
Wygląd okna programu zależy od jego wersji. Od wersji 2007 przyciski poleceń są zgrupowane na wstążce. W aktualnej wersji z pakietu Microsoft 365 nadal tak jest. Podstawowe polecenia są dostępne zarówno w wersjach starszych jak i nowszych, ale różne może być ich położenie. Kolejne wersje programu zwykle wprowadzają po kilka bardziej zaawansowanych funkcjonalności. W dolnej części okna znajduje się pasek stanu powalający dostosować widok arkusza do bieżących potrzeb (rodzaj widoku, powiększenie).
Większą część okna zajmuje tabela czyli komórki aktywnego arkusza. Pozostałe istotne elementy interfejsu przedstawione poniżej to zakładki arkuszy, pole nazwy i pasek formuły.
Każdy arkusz to niezależna tabela z komórkami. Dane w poszczególnych arkuszach mogą być ze sobą powiązane, ale równie dobrze mogą nie mieć ze sobą nic wspólnego. Aktywny arkusz można zmienić klikając jego zakładkę LPM lub skrótami klawiaturowymi Ctrl+Page Up, Ctrl+Page Down.
Arkusze możemy dodawać, usuwać, przesuwać, kopiować, zmieniać im nazwy i kolorować ich zakładki. Operacje na arkuszach najłatwiej wykonać wybierając menu kontekstowe po kliknięciu PPM na obszarze zakładek arkuszy, działają również podwójne kliknięcie oraz przeciągnij i upuść.
Zmień nazwę pierwszego arkusza na Ćwiczenia. Dodaj drugi i trzeci arkusz. Drugiemu arkuszowi zmień nazwę na swoje imię. Przenieś arkusz z imieniem na pierwsze miejsce, następnie stwórz jego kopię tak, aby znalazła się na ostatniej pozycji. Usuń trzeci arkusz. Pokoloruj zakładki arkuszy kolejno na czerwono, zielono i niebiesko. Wstaw nowy arkusz tak, aby znalazł się na drugiej pozycji. Nazwij go Dodatkowy.
Pole nazwy ma kilka zastosowań. Najprostsze to wskazywanie adresu aktywnej komórki.
Kliknij LPM kolejno w kilka komórek i zwróć uwagę na zmiany w polu nazwy.
Działa to również w drugą stronę.
Kliknij LPM w pole nazwy, wpisz do niego B17 i zatwierdź klawiszem Enter. Powtórz dla kolejnych adresów: K1234, DD555.
Inne funkcje pola nazwy i zastosowania paska formuły pojawią się w dalszej części kursu.